Chanuka 2024

Słowo Chanuka dosłownie oznacza „dedykację lub konsekrację” i upamiętnia jeden z największych cudów żydowskiej historii. Święto to przypomina o czasach sprzed ponad 2000 lat, kiedy Żydzi walczyli z Grekami, aby móc  ponownie swobodnie wyznawać swoją religię. 

Grecy zakazali wszystkich żydowskich rytuałów. Król Antiochus próbował zmusić Żydów do oddawania pokłonu posągowi umieszczonemu w Świątyni Jerozolimskiej oraz do oddawania czci greckim bogom. Dynastia Hasmoneuszy walczyła z tym obcym politycznym i religijnym uciskiem. Po zebraniu dużej liczby rebeliantów i poprowadzeniu trzyletniej wojny,  Żydzi odnieśli zwycięstwo. Jednak Świątynia musiała być oczyszczona i zostać ponownie poświęcona Bogu Izraela. W tym właśnie czasie odkryto, że znajdowała się tam mała ilość oliwy, co pozwalało aby główna lampa/ menora paliła się tylko przez jeden dzień. Jednakże stał się cud i światło nie zgasło przez osiem dni. W ówczesnych czasach potrzebowano ośmiu dni na przygotowanie nowego i rytualnie czystego oleju.

Według rabina Nossona Schermana fakt, że walka została zwieńczona pomnożenia oliwy oraz tym, że Bóg postanowił przypieczętować zwycięstwo cudem światła, był dowodem dla przywódców Izraela, że ich wysyłek był czymś więcej niż tylko walką o szacunek dla siebie i o wolność. Prowadzili oni wojnę światłości przeciw siłom ciemności i doprowadzili do wypełnienia się Bożego przykazania „Niechaj się stanie światłość!” (Rdz 1, 3).

Niemal przez całe swoje istnienie Izrael był militarnie i politycznie niestabilny, ale duchowo i intelektualnie mocny, ponieważ moc jego wewnętrznego światła pochodziła od Boga. Nawet jeśli Izraelici chwycili za broń, ich zwycięstwo jest przedstawiane w perspektywie cudu menory, której oliwa dawała światło nawet, gdy fizycznie było to niemożliwe. Wydarzenie to przypomina nam o bardzo ważnym słowie Boga: „Nie siła, nie moc, ale Duch mój [dokończy dzieła]” – Za 4, 6. Chanuka symbolizuje również ostateczne zbawienie. Przez osiem dni specjalny świecznik (Chanukija) jest zapalany przy drzwiach lub jest ustawiany na parapecie okna, aby każdy mógł pamiętać o tym niezwykłym wydarzeniu. Pozwala to także być świadomym, tego że to święto jest niejako drzwiami lub początkiem ostatecznego odkupienia.

Zapalając świece podczas święta Chanuki, nasi żydowscy bracia i siostry pamiętają i są wdzięczni za zwycięstwo Bożego światła nad ciemnością oraz nad wrogimi siłami, które próbowały nie tylko ich zniszczyć, ale także chciały unicestwić ich wiarę w jednego prawdziwego Boga. Obyśmy i my, wspominając tę historię, dziękowali Bogu za to, że pozwala nam kierować się Jego mądrością symbolizowaną przez cud światła. Niech Jego światło zawsze oświetla naszą drogę i będzie naszą zwycięską siłą aż do czasu ostatecznego odkupienia.

O Autorce:

s. Eliana Kuryło CB – z wykształcenia anglistka, korektor starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie. Prowadząc warsztaty biblijne pracowała w duszpasterstwie akademickim w Nowej Zelandii i w Tuluzie. Od wielu lat jest zaangażowana w dialog żydowsko-chrześcijański. Obecnie jest przełożoną Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.

Działalność Centrum jest finansowana w ramach zadania zleconego przez Ministra Nauki pod nazwą "Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela", umowa nr MEiN/2023/DPI/2884 z 12.10.2023 r.


WSPÓŁPRACA

ikona
ikona
ikona
ikona
ikona